Mentalbeskrivning - MH |
|||||
Karlstad BK - 27 September 2014 Beskrivare: June Jatko | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1a. KONTAKT Hälsning |
Avvisar kontakt. morrning och/eller bitförsök. | Undviker kontakt genom att dra sig undan. | Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan. | Tar kontakt själv eller besvarar kontaktbesök. | Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
1b. KONTAKT Samarbete |
Följer inte med trots flera försök att locka. | Följer med motvilligt. | Följer med men är inte engagerad i testledaren. | Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren. | Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex, hoppar, gnäller, skäller. |
1c. KONTAKT Hantering |
Avvisar med morrning och/eller bitförsök. | Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren. | Accepterar hantering | Accepterar. Svarar med kontaktbeteende. | Accepterar, svarar med överdrivet kontaktbeteende. |
2a. LEK 1 Leklust |
Leker inte. | Leker inte, men visar intresse. | Startar långsamt, blir aktiv, leker. | Startar snabbt, leker aktivt | Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
2b. LEK 1 Gripande |
Griper inte. | Griper inte, nosar bara på föremålet. | Griper tveksamt eller med framtänderna. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
2c. LEK 1 Gripande och dragkamp |
Griper inte. | Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot. | Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt. tuggar. | Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper. | Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker, alt. ruskar- även under den passiva delen-tills testledaren släpper. |
3a. 1 FÖRFÖLJANDE |
Startar inte.
|
Startar, men avbryter. | Startar el. springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. |
Startar med hög fart,
målinriktad - bromsar in vid bytet. |
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3a. 2 FÖRFÖLJANDE |
Startar inte.
|
Startar, men avbryter. | Startar el. springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. |
Startar med hög fart,
målinriktad - bromsar in vid bytet. |
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b. 1 GRIPANDE |
Springer ej fram.
|
Griper inte, nosar på föremålet | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning |
Griper direkt, släpper.
|
Griper direkt, Behåller föremålet i minst 3 sek. |
3b. 2 GRIPANDE |
Springer ej fram.
|
Griper inte, nosar på föremålet | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning |
Griper direkt, släpper.
|
Griper direkt, Behåller föremålet i minst 3 sek. |
4. AKTIVITET |
Är ouppmärksam ointresserad, inaktiv. | Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger. | Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjning ar. | Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand. | Växlar snabbt aktiviteter under momentet. Alt. oro under hela momentet. |
5a. AVST. LEK intresse |
Engageras inte av figuranten. | Kontroll, avbrott förekommer. | Intresserad, följer figuranten utan avbrott. | Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök. | Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök. |
5b. AVST. LEK Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första del. | Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första och andra del. | Visar flera hotbeteenden under momentets första del. | Visar flera hotbeteenden under momentets första och andra del. |
5c. AVST. LEK Nyfikenhet |
Går ej fram till figuranten. | Går fram när figuranten är aktiv på linjen. | Går fram till den dolda men talande figuranten. | Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller med tidsfördröjning. | Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d. AVST. LEK Leklust |
Visar inget intresse. | Leker inte, men visar intresse. | Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot. | Griper direkt. Drar emot, men kan släppa och ta om. | Griper direkt. Drar emot, släpper inte. |
5e. AVST. LEK Samarbete |
Visar inget intresse. | Blir aktiv men avbryter. | Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. | Är aktiv med figuranten intresse även mot passiv fig. | Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6a. ÖVERRASKN. Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmannöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
6b. ÖVERRASKN. Hot/agg. |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. | Visar flera hotbeteenden under längre tid | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERRASKN. Nyfikenhet |
Går fram när föraren lägger ned overallen/går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk o talar till overallen - lockar på hunden. | Går fram till overallen när föraren står bredvid. | Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. | Går fram till overallen utan hjälp. |
6d. ÖVERRASKN. Kvarstående rädsla |
Ingen tempo- förändring eller undanmanöver. | Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna. | Båge el tempoväxling vid första passagen. Minskat utslag vid andra passagen. | Båge el tempoväxl. Vid minst två passager utan minskad intensitet. | Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e. ÖVERRASKN. Kvarstående intresse |
Inget intresse för overallen. | Stannar upp. Luktar/ tittar på overallen vid ett tillfälle. | Stannar upp. Luktar/ tittar på overallen vid minst två tillfällen. | Biter i/lek mot overallen. Intresset minskar efter hand. | Biter i/leker med overallen vid två eller flera passager. |
7a. LJUDKÄNSL. Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmannöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
7b. LJUDKÄNSL. Nyfikenhet |
Går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk o talar till skramlet - lockar på hunden. | Går fram till skramlet när föraren står bredvid. | Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. | Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c. LJUDKÄNSL. Kvarstående rädsla |
Ingen tempo- förändring eller undanmanöver. | Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna. | Båge el tempoväxling vid första passagen. Minskat utslag vid andra passagen. | Båge el tempoväxl. Vid minst två passager utan minskad intensitet. | Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSL. Kvarstående intresse |
Inget intresse. | Stannar upp. Luktar/ tittar på ljudkällan vid ett tillfälle. | Stannar upp. Luktar/ tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen. | Biter i/lek mot skramlet. Intresset minskar efter hand. | Biter i/ Leker med skramlet vid två eller fler passager. |
8a. SPÖKEN Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKEN Kontroll |
Enstaka kontroll därefter inget intresse. | Tittar till mot spökena då och då. | Kontrollerar/handlar mot spökena. Långa avbrott. | Kontrollerar/handlar mot båda spökena. Korta avbrott. | Kontrollerar/handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8c. SPÖKEN Rädsla |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avstånds- reglering. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. | Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. | Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen. |
8d. SPÖKEN Nyfikenhet |
Går fram när föraren tagit av figurantens förklädnad. | Går fram när föraren talar med fig/lockar på hunden. | Går fram till spöket när föraren står bredvid. | Går fram till spöket när föraren gått halva avståndet. | Går fram till spöket utan hjälp. |
8e. SPÖKEN Kontakt |
Avvisar eller undviker kontakt - försök. | Accepterar kontakt från fig utan att besvara den. | Besvarar kontakt från figurant. | Tar kontakt själv. Balanserad. | Intensivt kontakt-beteende mot figurant. Kan hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2 Leklust |
Leker ej. | Leker ej, men visar intresse. | Leker - startar långsamt, men blir aktiv. | Leker aktivt, startar snabbt. | Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
9b. LEK 2 Gripande |
Griper ej. | Griper ej direkt, nosar först på föremålet. | Griper tveksamt eller med framtänderna. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet. |
10. SKOTT |
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. | Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet. | Avtagande reaktioner på skotten/riktar intresse mot skytten/ återgår till aktivitet/ passivitet. | Avbryter aktivitet/ låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet. | Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykt-tendenser/ avstår skott. |